Το ελληνικό Farmville που φέρνει την παραγωγή... στην πόρτα σου ΚΟΣΜΑ ΖΑΚΥΝΘΙΝΟΣ - Σάββατο, 20 Απριλίου 2013
Δεν πρόκειται για ένα ακόμη online παιχνίδι προσομοίωσης της αγροτικής ζωής, αλλά για ρεαλιστική επαναφορά της ιδέας του προσωπικού μποστανιού στους κατοίκους των αστικών κέντρων, μέσα από τον υπολογιστή τους.
Μια μελέτη για τις «στρεβλώσεις της ελληνικής οικονομίας» αποτέλεσε ερέθισμα για την δημιουργία της πρώτης ψηφιακής πλατφόρμας βιολογικών προϊόντων «Farm-ville», από τον Δημήτρη Κουτσολιούτσο, μέσω της οποία θέτονται νέα δεδομένα εμπορικής συνδιαλλαγής, με κύριο γνώμονα το κοινό όφελος παραγωγού και καταναλωτή.
Πρόκειται για την κοινωνική επιχείρηση «Γίνε Αγρότης», που με μόλις ένα «κλικ» σου δίνει τη δυνατότητα να νοικιάσεις για έναν χρόνο το δικό σου μποστάνι, να καλλιεργήσεις βιολογικά τα λαχανικά που σου αρέσουν, ύστερα να γεμίζεις το πιάτο σου για ένα χρόνο με τη δική σου παραγωγή και φυσικά με... έκπτωση που φτάνει έως και 50%.
Η ιδέα του εικονικού καλλιεργητή βρίσκει εφαρμογή, πριν απο περίπου έναν χρόνο, όταν ο πρωτεργάτης της ενέργειας, Δημήτρης Κουτσολιούτσος, αποφασίζει παράλληλα με το κόσμημα της Folli Follie, να ασχοληθεί και με το... «κόσμημα» της φύσης!
Η παρουσίαση της έρευνας «Η Ελλάδα 10 Χρόνια Μπροστά» που πραγματοποίησε η McKinsey για λογαριασμό του ΣΕΒ, αποτέλεσε εφαλτήριο για την ανάπτυξη του «Γίνε Αγρότης» για το μέλος της οικογενείας Folli Follie, διατηρώντας ακόμα και σήμερα την ενασχόληση του στο τμήμα οικονομικής ανάλυσης του ομίλου.
Οι λύσεις στις στρεβλώσεις της ελληνικής οικονομίας, όπως αποτυπώνονταν στην έκθεση και ειδικά στην αγορά τροφίμων, αποτέλεσαν την αφορμή! «Τελικά αυτό που είχα στο μυαλό μου υποσυνείδητα, το είδα γραμμένο» όπως επισημαίνει ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος, μιλώντας στην «ΗτΣ», υπογραμμίζοντας πως «με αυτήν την προσπάθεια θέλησα να επιλύσω το συγκεκριμένο ζήτημα δημιουργώντας μια νέα νοοτροπία στο εμπόριο και ένα νέο μοντέλο συνδιαλλαγής που θα βασίζεται στην έννοια της παροχής μιας ολοκληρωμένης υπηρεσίας, από την ενοικίαση, την καλλιέργεια μέχρι την τελική αποστολή».
Όπως δηλώνει ο ίδιος, είναι καταναλωτής βιολογικών προϊόντων, έχοντας τη δική του βιολογική παραγωγή, για πολλά χρόνια στο εξοχικό τους.
Ενώ, η ημερήσια «σφιγμομέτρηση» για το ενδιαφέρον των καταναλωτών σε βιολογικά προϊόντα από τους συνεργάτες του γραφείου που εργάζεται (στη Folli Follie), σε συνδυασμό με την αδυναμία των παραγωγών της δυτικής Εύβοιας για τη διάθεση των προϊόντων τους, αποτέλεσαν τις αφορμές που υποσυνείδητα συνδυάστηκαν και δημιούργησαν την ιδέα του
«Γίνε Αγρότης».
Ενώνοντας τις δύο πλευρές σε μια πλατφόρμα, η οποία εγγυάται δίκαιους όρους εμπορίου μοιράζοντας παράλληλα την υπεραξία ανάμεσα σε παραγωγούς-καταναλωτές, βγαίνει στον «αέρα» τον Απρίλιο του 2012 η ηλεκτρονική διεύθυνση gineagrotis.gr.
«Στην αρχή οι αγρότες δεν καταλάβαιναν τι τους έλεγα. Δυστυχώς η νότια Ελλάδα έχει πολλούς παραγωγούς οι οποίοι δεν είναι κατά βάση έμπειροι στον τομέα τους, είναι παράλληλη εργασία η αγροτική. Επομένως δεν έχουν επίγνωση για το τι παράγουν, με τι τρόπο, με τι κόστος. Ωστόσο, ενώ τους πρώτους τέσσερις κουράστηκα να τους βρω, με το που δημοσιεύτηκε η ιστοσελίδα, εμφανίστηκαν δύο χιλιάδες σε λίστα αναμονής» τονίζει.
Επέκταση δικτύου
Ήδη, στο πρώτο χρόνο λειτουργίας του, αριθμεί 350 εγγραφές στο λεκανοπέδιο Αττικής, παραδίδοντας εβδομαδιαίως ποιοτικά προϊόντα, σε χαμηλές τιμές στη πόρτα των καταναλωτών του λεκανοπεδίου.
Οι καλλιεργητικές εκτάσεις βρίσκονται στην Εύβοια, την Αργολίδα, τον Ορχομενό, το Μαραθώνα, και τη Βοιωτία, ενώ 20 συνολικά παραγωγοί εξυπηρετούν τις απαιτήσεις των ψηφιακών καλλιεργητών σήμερα. Ο σχεδιασμός προβλέπει την επέκταση του δικτύου παραγωγής ? διακίνησης και σε υπόλοιπα σημεία της Ελλάδας, ενώ στο επόμενο διάστημα θα δημιουργηθούν αποθήκες τελευταίας τεχνολογίας για τη συντήρηση και μεταφορά, λειτουργώντας παράλληλα στα πρότυπα λαϊκής αγοράς. Οι συνδρομές ξεκινούν από 15 ευρώ το μήνα για την ενοικίαση 50 τ.μ. γης, καλύπτοντας την ετήσια καλλιέργεια και διανομή. Από τον επόμενο μήνα, οι συνδρομητές θα έχουν πρόσβαση σε επιπλέον υποστηρικτικά προϊόντα, όπως μέλι, ελιές κ.τ.λ. σε τιμές παραγωγής, χωρίς επιπλέον μεταφορικά έξοδα.
Σύμφωνα με τον Δημήτρη Κουτσολιούτσο, «οι τιμές είναι χαμηλότερες, από 35% έως και 50% σε σύγκριση με λοιπά βιολογικά προϊόντα της αγοράς». Ενώ, όπως τονίζει «η ανάπτυξή μας στηρίζεται σε περιβαλλοντικά κριτήρια. Ήδη, στον πρώτο χρόνο λειτουργίας έχουμε συμβάλει στη μείωση εκπομπών ρύπων, καθώς πραγματοποιήθηκαν 6.000 λιγότερες ώρες μετακινήσεων. Ενώ, η χρησιμοποίηση πλήρως ανακυκλώσιμων υλικών είναι προϋπόθεση για εμάς».
Πώς λειτουργεί...
Ο τρόπος λειτουργίας της πλατφόρας gineagrotis.gr είναι απλός. Στη λίστα που εμφανίζεται στην ιστοσελίδα, περιλαμβάνονται πληροφορίες αλλά και φωτογραφίες των χωραφιών, για να ξέρετε το τοπίο που θα «μεγαλώσει» η παραγωγή σας. Το κόστος του κτήματος, ορίζεται από την έκταση και τα άτομα που θα απασχολήσεις και όχι από το είδος του οπωροκηπευτικού που θα επιλέξεις. Στη συνέχεια επιλέγεις τα προϊόντα που θέλεις και την έκταση που θα καλλιεργηθεί το καθένα και σας ενημερώνει άμεσα για την κατά προσέγγιση ποσότητα παραγωγής που θα έχετε τόσο σε ετήσια όσο και σε εβδομαδιαία βάση. Ο καταναλωτής πρέπει να προκαταβάλει τη συνδρομή είτε εφάπαξ είτε σε δόσεις και ο παραγωγός απ' τη μεριά του δεσμεύεται εγγράφως για την ποσότητα των παραγόμενων προϊόντων ή για την εξολοκλήρου επιστροφή της συνδρομής σε περίπτωση φυσικής καταστροφής ενώ οι διαχειριστές του gine agrotis.gr αναλαμβάνουν την παράδοση. Να σημειωθεί πως η επιλογή συνδρομής στη θερινή παραγωγή ολοκληρώνεται στα τέλη Απριλίου.
•Η πλατφόρμα βγήκε στον «αέρα» τον Απρίλιο του 2012 μέσα από την ηλεκτρονική διεύθυνση www.gineagrotis.gr.
•Οι πρώτοι 4 παραγωγοι βρέθηκαν με δυσκολία, ενώ με το που δημοσιεύτηκε η ιστοσελίδα, εμφανίστηκαν 2.000 σε λίστα αναμονής
•Ηδη, στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του, αριθμεί 350 εγγραφές στο λεκανοπέδιο Αττικής
•Συνολικά 20 παραγωγοί εξυπηρετούν τις απαιτήσεις των ψηφιακών καλλιεργητών σήμερα |