ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ της κυρίας Μανίνας Μενιδιάτη, Διευθύντριας Δημοσίων Σχέσεων της Citi Ελλάδος, στην Πρόεδρο του “CSR in Greece”, κυρία Όλγα Μπορνόζη www.csringreece.gr - CITI ΕΛΛΑΔΟΣ Δευτέρα, 14 Ιανουαρίου 2013
Η Διευθύντρια Δημοσίων Σχέσεων της Citi Ελλάδος κυρία Μανίνα Μενιδιάτη, παρεχώρησε συνέντευξη στη Πρόε-δρο του “CSR in Greece” , του Κέντρου Τεχνογνωσίας ΕΚΕ, κυρία Όλγα Μπορνόζη.
CSR in Greece: Το 2012 αποτέλεσε μία σημαδιακή χρονιά για τη Citi καθώς συμπληρώθηκαν 200 χρόνια από την ίδρυση της το 1812. 200 χρόνια στη διάρκεια των οποίων λειτουργώντας σε 1000 πόλεις, σε 180 χώρες έρχεστε σε επαφή με εκατομμύρια ανθρώπους με σκοπό όχι μόνο την υψηλή ποιότητα εξυπηρέτησης των αναγκών τους αλλά και τη βελτίωση της ζωής τους μέσα από συντονισμένες στρατηγικές κινήσεις στον τομέα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Μιλήστε μας για το νόημα της επετείου για εσάς αλλά και για το πόσο είστε ικανοποιημένοι ως οργανισμός για τη πορεία σας και το έργο σας μέχρι σήμερα.
Μανίνα Μενιδιάτη: Πράγματι, το 2012 υπήρξε σημαντική χρονιά για τη Citi. Στις 16 Ιουνίου 2012, η Citi συμπλήρωσε δύο αιώνες συνεχούς λειτουργίας υποστηρίζοντας τις προσπάθειες των πελατών της να μετατρέψουν τις φιλοδοξίες τους σε απτά επιτεύγματα και επιτυχίες.
Η Citi, ξεκίνησε τον Ιούνιο του 1812 ως τράπεζα εμπορικών χρηματοδοτήσεων υπό την επωνυμία First National City Bank of New York, με στόχο να διευκολύνει τις εμπορικές δραστηριότητες μεταξύ Νέας Υόρκης και Λίβερπουλ. Από τότε προοδευτικά, διευκολύνει την επικοινωνία και τις συναλλαγές των περίπου 200 εκατομμυρίων πελατών της σε 1.000 πόλεις και 160 χώρες του κόσμου. Στα 200 χρόνια λειτουργίας της, η Citi είχε την ευκαιρία και την τιμή να συμμετέχει στη χρηματοδότηση μερικών από τα πλέον σημαντικά έργα που άλλαξαν την πορεία της ιστορίας. Ενδεικτικά, να σας αναφέρω τη διάνοιξη της Διώρυγας του Παναμά (1904) που συνέδεσε τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό μειώνοντας το δρομολόγιο 15.000 πλοίων που έκαναν έως τότε το γύρο της Νοτίου Αμερικής αλλά και το κόστος των αγαθών που μετέφεραν. Το 1866 χρηματοδότησε την εγκατάσταση της υπερατλαντικής υποβρύχιας τηλεγραφικής σύνδεσης μεταξύ Νέας Υόρκης και Λονδίνου μειώνοντας το χρόνο μετάδοσης του μηνύματος από 3 εβδομάδες σε 3 δευτερόλεπτα. Το 1948, υποστήριξε τη ναυπήγηση του πρώτου σούπερ-τάνκερ στον κόσμο, του Αριστοτέλη Ωνάση, που άνοιξε την αγορά των διεθνών μεταφορών πετρελαίου. Το 1956, χρηματοδότησε την ιδέα των cargo containers που κυριαρχούν σήμερα στο διεθνές εμπόριο. Το 1977, καινοτόμησε παρουσιάζοντας στη Νέα Υόρκη το πρώτο ΑΤΜ. Η καινοτομία έχει κυρίαρχο και εξελικτικό ρόλο στην κουλτούρα της Citi. Είναι άλλωστε μία από τις θεμελιώδεις αρχές του οργανισμού και αυτό αποδεικνύεται στην πράξη, παρατηρώντας ότι η Citi στήριζε και στηρίζει καινοτόμες ιδέες που αλλάζουν τον κόσμο. Για παράδειγμα, το 2011 παρουσιάστηκε το ψηφιακό πορτοφόλι Google Wallet που είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας κορυφαίων εταιριών στην κατηγορία τους, δηλαδή της Citi, της Google και της MasterCard.
Για τη Citi, η επέτειος των 200 ετών από την ίδρυση της, αποτέλεσε μια ευκαιρία να επαναδιατυπώσουμε την αποστολή και τις θεμελιώδεις αρχές μας και να ορίσουμε την πορεία που θέλουμε να ακολουθήσουμε στα επόμενα χρόνια. Στη διαδικασία αυτή φάνηκε ότι οι τέσσερεις θεμελιώδεις αρχές της Citi, δηλαδή ο κοινός σκοπός, η υπεύθυνη χρηματοδότηση, η εφευρετικότητα και η ηγεσία, διέπουν τις δραστηριότητές μας όλα τα χρόνια της πορείας της και αποτελούν τη γέφυρα που συνδέει τη 200 ετών ιστορία της Citi με το μέλλον της Τραπεζικής, διεθνώς. Είμαστε υπερήφανοι διότι η ιστορία μας περιλαμβάνει την αντιμετώπιση μερικών από τις δυσκολότερες προκλήσεις παγκοσμίως καθώς και την αξιοποίηση ορισμένων από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες που συνετέλεσαν στην πρόοδο.
CSR in Greece: Ένας σημαντικός τομέας της στρατηγικής ΕΚΕ της τράπεζας απόλυτα συνυφασμένος μάλιστα με το αντικείμενο σας είναι η Οικονομική Εκπαίδευση. Θα θέλαμε να μας μιλήσετε για αυτό το πρόγραμμα. Εννέα χρόνια μετά την αναγγελία της δέσμευσης αυτής, είστε ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα;
Μανίνα Μενιδιάτη: Η ενίσχυση της Οικονομικής Εκπαίδευσης αποτελεί για τη Citi διεθνώς το βασικότερο πυλώνα του κοινωνικού της έργου. Το 2004 ανακοινώθηκε η 10ετής δέσμευση του οργανισμού στον τομέα αυτό με το ποσό των 200 εκατ. δολαρίων ενώ μέχρι σήμερα, 9 χρόνια μετά, το ποσό αυτό έχει ήδη υπερκαλυφθεί και η υποστήριξη στην Οικονομική Εκπαίδευση συνεχίζεται με επιπλέον χρηματοδότηση. Θα ήθελα να αναφέρω ότι μόνο το 2011, 1,6 εκατομμύρια άνθρωποι σε 75 περίπου χώρες παρακολούθησαν προγράμματα οικονομικής εκπαίδευσης μεταξύ των οποίων και τα δικά μας προγράμματα στην Ελλάδα.
Στη χώρα μας υποστηρίζουμε προγράμματα οικονομικής εκπαίδευσης για παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου σε συνεργασία με φορείς αναγνωρισμένους για την εξειδίκευσή τους στην εκπαίδευση των νέων. Ήδη διανύουμε την 9η χρονιά του μοναδικού στα Δημοτικά σχολεία Προγράμματος «Οικονομία: Γνώση με Αξία» που έχουν μέχρι σήμερα παρακολουθήσει 54.000 μαθητές. Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται από το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο μέσα στις σχολικές τάξεις. Βασικός στόχος του είναι η εξοικείωση των παιδιών με τις οικονομικές έννοιες και πρακτικές που συναντούν στην καθημερινή τους ζωή, δηλαδή από τη βασική διάκριση μεταξύ αναγκών και επιθυμιών μέχρι τη διαφήμιση, την ανεργία, το ρόλο της ευρωπαϊκής ένωσης και φυσικά, την οικονομική κρίση. Σήμερα που τα παιδιά έρχονται από πολύ νωρίς αντιμέτωπα με την πραγματικότητα, είναι ακόμη πιο σημαντικό να μπορούν να κατανοήσουν τί συμβαίνει. Και αυτό φαίνεται από την άμεση ανταπόκριση των σχολείων που είχε ως αποτέλεσμα να «κλείσει» ήδη από τον Οκτώβριο το πρόγραμμα που ξεκινά τον Ιανουάριο 2013.
Παράλληλα, συνεργαζόμαστε και με το Σωματείο Επιχειρηματικότητα Νέων/Junior Achievement Greece για την υλοποίηση προγραμμάτων για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου που εστιάζουν στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την εξοικείωση των νέων με το «επιχειρείν».
Τα προγράμματα φέρνουν τα παιδιά σε άμεση επαφή με τον επαγγελματικό χώρο με πρακτικό τρόπο, που δημιουργεί εμπειρική γνώση. Απώτερος στόχος είναι να αποκτήσουν οι νέοι τον τρόπο σκέψης και τις συμπεριφορές που θα τους βοηθήσουν στη διεκδίκηση μιας επαγγελματικής θέσης ή –γιατί όχι- στην ανάπτυξη της δικής τους επιχείρησης.
Επειδή όμως οι ανάγκες στον τομέα της οικονομικής εκπαίδευσης είναι ανεξάντλητες και ειδικότερα τώρα, επιτακτικές, εξελίσσουμε την υποστήριξή μας με νέες ιδέες και προγράμματα, όπως για παράδειγμα, μία έρευνα που ξεκίνησε πολύ πρόσφατα με την υποστήριξη του Citi Foundation και αφορά στη σύγκλιση της εκπαίδευσης και του εργασιακού περιβάλλοντος.
CSR in Greece: Γνωρίζουμε ότι η εθελοντική προσφορά κατέχει ξεχωριστή θέση στη στρατηγική ΕΚΕ της Τράπεζας. Έχετε μάλιστα θεσπίσει Παγκόσμια Ημέρα Κοινωνικής Προσφοράς στην οποία συμμετέχουν εργαζόμενοι σε όλες τις χώρες. Πόσο σημαντικό θεωρείτε τον εθελοντισμό; Ποιά τα οφέλη του για τους εργαζομένους;
Μανίνα Μενιδιάτη: O εθελοντισμός αποτελεί μια από τις πιο ισχυρές αξίες στην εταιρική κουλτούρα της Citi, παγκοσμίως. Και αυτό τονίστηκε ιδιαίτερα φέτος, καθώς η τράπεζα επέλεξε την ημέρα της 200ής επετείου της, στις 16 Ιουνίου, να διοργανώσει τη μεγαλύτερη έως σήμερα Παγκόσμια Ημέρα Κοινωνική Προσφορά,. Σε 92 χώρες πραγματοποιήθηκαν 1.300 δράσεις με τη συμμετοχή 100.000 εργαζομένων, που προσέφεραν 500.000 ώρες εθελοντικής εργασίας. Στην Ελλάδα, 200 εθελοντές συμμετείχαν σε 14 εθελοντικές δράσεις με επίκεντρο τα παιδιά και το περιβάλλον.
Πέραν όμως της χαράς της συμμετοχής σε μία ενέργεια με έναν κοινό σκοπό, ο εθελοντισμός ουσιαστικά προσφέρει μία αίσθηση πληρότητας και γνήσιας αλληλεγγύης, καθώς ο εθελοντής επιλέγει να αφιερώσει τον προσωπικό του χρόνο, το ταλέντο του, τις γνώσεις του και την καλή του διάθεση σε ένα σημαντικό σκοπό και να προσφέρει κοινωνικό έργο. Κατά τη γνώμη μου, είναι ευθύνη των εταιριών να δημιουργούν ευκαιρίες για εθελοντική εργασία και να διευκολύνουν τη συμμετοχή των εργαζομένων σε δράσεις στις οποίες ίσως ποτέ να μην συμμετείχαν από δική τους πρωτοβουλία.
CSR in Greece: Στον απόηχο της Διάσκεψης του ΡΙΟ+20 όπου για άλλη μία φόρα συζητήθηκε η προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στη περιβαλλοντική προστασία, μπορείτε να μας αναφέρετε τις δράσεις της Citi στον τομέα αυτό;
Μανίνα Μενιδιάτη: Η Citi παγκοσμίως έχει αναλάβει ενεργό ρόλο στην προώθηση της περιβαλλοντικά βιώσιμης ανάπτυξης, τόσο προσαρμόζοντας τις δικές της εργασίες παγκοσμίως όσο και παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές στους πελάτες της προς την ίδια κατεύθυνση. H συνέπεια αυτή αντικατοπτρίζεται στη συμμετοχή του οργανισμού στον Dow Jones Sustainability World Index,το Δείκτη που περιλαμβάνει εταιρείες, που αναγνωρίζονται ως ηγέτες του κλάδου τους, διότι αφενός θέτουν τα στάνταρντ των βέλτιστων πρακτικών αειφορίας και αφετέρου, επιδεικνύουν την υψηλότερη περιβαλλοντική και κοινωνική απόδοση. Ο Δείκτης περιλαμβάνει το 10% των 2.500 μεγαλύτερων σε κεφαλαιοποίηση εταιρειών του Dow Jones Global Index. Επίσης, τον περασμένο Οκτώβριο, η διοργάνωση Newsweek Green Rankings του διάσημου περιοδικού ανέδειξαν τη Citi ως την «πιο πράσινη Τράπεζα στις ΗΠΑ» για 2η συνεχόμενη χρονιά.
Η αειφορία και η ανάπτυξη είναι ταυτόσημες έννοιες για τη Citi. Πρόσφατα, προεδρεύουσα του Equator Principles Association επικαιροποίησε τα πρότυπα διαχείρισης περιβαλλοντικού και κοινωνικού κινδύνου που αφορούν τις χρηματοδοτήσεις έργων. Πέντε χρόνια μετά την ανακοίνωση της 10ετούς πρωτοβουλίας επένδυσης 50 δις δολαρίων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η Citi έχει ήδη κατευθύνει άνω των 36 εκ δολαρίων στη χρηματοδότηση φιλικών προς το περιβάλλον έργων και τη χρηματοδότηση έργων στους τομείς της ανανεώσιμης ενέργειας και της καθαρής τεχνολογίας. Πρόσφατα παραδείγματα είναι η χρηματοδότηση μονάδων παραγωγής ηλιακής και αιολικής ενέργειας 14.000 MW, καθώς και η επίτευξη του στόχου μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 13,6% αντί για 10% που είχε τεθεί αρχικά.
Στην Ελλάδα, πέραν των παγκόσμιων πρακτικών της Citi που εφαρμόζουμε, έχουμε και ως τοπικό μας στόχο τη μείωση στην κατανάλωση της ενέργειας, τη μείωση στην κατανάλωση χαρτιού και την αύξηση στην ανακύκλωση χαρτιού, πλαστικού κτλ.και την ενημέρωση των εργαζομένων προκειμένου να είναι και οι ίδιοι κοινωνοί ενός περιβαλλοντικά-φιλικού τρόπου ζωής.
CSR in Greece: Με βάση την εμπειρία σας θεωρείτε πως η ΕΚΕ αποτελεί τελικά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για ένα σύγχρονο Οργανισμό? Πως αποδεικνύεται αυτό στη δική σας περίπτωση;
Μανίνα Μενιδιάτη: Θα έλεγα ότι στον τραπεζικό τομέα δεν αποτελεί ακόμη ανταγωνιστικό αποτέλεσμα, όπως στον τομέα των καταναλωτικών προϊόντων. Δύσκολα ένας πελάτης –είτε ιδιώτης είτε οργανισμός- θα συμπεριελάμβανε στα κριτήρια επιλογής ενός τραπεζικού οργανισμού, το κοινωνικό του έργο.
Αυτό όμως, αλλά και η συνήθως θετική επίπτωση που έχει η δραστηριοποίηση μίας εταιρίας σε προγράμματα ΕΚΕ στην εικόνα μίας εταιρίας και στους εργαζομένους σε αυτήν, πρέπει να λειτουργεί ανεξάρτητα από την υποχρέωση των εταιριών να προσφέρουν στην κοινωνία όπου δραστηριοποιούνται. Στη Citi δίνουμε μεγάλη σημασία στην ενημέρωση των συναδέλφων αναφορικά με το κοινωνικό μας έργο και προσπαθούμε να προσελκύουμε το ενδιαφέρον τους για να συμμετέχουν και να στηρίζουν τις δράσεις μας. Η συμμετοχή τους στις εθελοντικές μας δράσεις, είτε πρόκειται για προγράμματα οικονομικής εκπαίδευσης, είτε δωρεές τροφίμων και ενδυμάτων, είτε η Παγκόσμια Ημέρα Κοινωνικής Προσφοράς, είναι μία αναγνώριση του έργου μας αλλά και το εφαλτήριο για ακόμη εντονότερη δραστηριοποίηση.
CSR in Greece: Εν μέσω της ιδιαίτερα δύσκολης και πρωτόγνωρης οικονομικής κατάστασης που βιώνουμε, πόσο δύσκολη θεωρείτε τη τήρηση των δεσμεύσεων και των στόχων της Citi σε ότι αφορά τη στρατηγική της στην ΕΚΕ;
Μανίνα Μενιδιάτη: Η Citi, όπως προείπα, έχει αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις τις οποίες ήδη υλοποιεί χωρίς να επηρεάζεται αρνητικά από το διεθνές περιβάλλον. Μάλιστα, θα έλεγα το αντίθετο. Για παράειγμα, ειδικά για την Ελλάδα, το 2013 ο προϋπολογισμός που αφορά στο κοινωνικό έργο της Citi Ελλάδας έχει αυξηθεί με την προσθήκη της χορηγίας μίας πολύ σημαντικής έρευνας, που έχει ως στόχο τη σύγκλιση μεταξύ αγοράς εργασίας και εκπαίδευσης, η οποία θα δημοσιοποιηθεί εντός του 2013. |