Μαρία Φιλιππή: “Η ‘πράσινη’ επιχειρηματικότητα δεν είναι μόδα, είναι σεβασμός στη φύση και στους συνανθρώπους” GreenBusiness.gr - Παρασκευή, 28 Δεκεμβρίου 2012
To EcoΚτήμα είναι ένα πρωτότυπο και καινοτόμο κτήμα που συνδυάζει τη φυσική επαφή με την καλλιέργεια και το περιβόλι και την ψηφιακή εμπειρία της μάθησης και του παιχνιδιού. Γεννήθηκε το 2011 μέσα σε μία πανεπιστημιακή αίθουσα και άνοιξε τις πόρτες του το Μάιο του 2012, υποδεχόμενο στην Πάρνηθα, 50 μόλις λεπτά από το κέντρο της Αθήνας, όλους όσοι θέλουν να καλλιεργήσουν το δικό τους περιβόλι ή απλώς να περάσουν μία βόλτα από αυτό, να ξεκουραστούν μέσα στη φύση και να συμμετάσχουν σε πρωτότυπα ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια.
Το GreenBusiness.gr μίλησε με τη Μαρία Φιλιππή, τη γυναίκα πίσω από την ιδέα και τη γενική διεύθυνση του EcoΚτήματος, η οποία παρουσίασε το εγχείρημα και μίλησε για την επιχειρηματικότητα και τη σύνδεσή της με την πανεπιστημιακή κοινότητα.
GreenBusiness: Μαρία, κατ’ αρχάς πες μας τι ακριβώς είναι το EcoΚτήμα και σε ποιους απευθύνεται;
Μαρία Φιλιππή: Το EcoΚτήμα είναι το πρώτο οικολογικό κτήμα που συνδυάζει τη φύση με τον ψηφιακό κόσμο. Μέσα από τη φυσική εμπειρία και τη χρήση των νέων μέσων επιχειρούμε να έρθουμε κοντά στη φύση, καλλιεργώντας την και μαθαίνοντας για αυτήν. Απευθύνεται σε όλους όσους θέλουν να ανακαλύψουν έναν διαφορετικό τρόπο για να διαδράσουν με τη φύση, είτε είναι μικρός είτε μεγάλος. Όλοι είναι ευπρόσδεκτοι να περιηγηθούν τόσο στο φυσικό όσο και στο ψηφιακό περιβάλλον του EcoΚτήματος, συνδυάζοντας την παραδοσιακή επαφή με τη φύση με τις καινοτόμες ψηφιακές τεχνολογίες.
GreenBusiness: Εξήγησέ μας, ποιες είναι οι υπηρεσίες και οι δραστηριότητες που προσφέρει το EcoΚτήμα;
Μαρία Φιλιππή: Ο επισκέπτης του EcoΚτήματος μπορεί να επιλέξει μέσα από έναν συνδυασμό δραστηριοτήτων και παρεχόμενων υπηρεσιών. Κατ’ αρχάς έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει και να καλλιεργήσει το δικό του περιβόλι το οποίο μπορεί να παρακολουθεί τόσο μέσω της φυσικής του παρουσίας στο κτήμα όσο και μέσω web κάμερας στο Διαδίκτυο, αντί ενός μικρού μηνιαίου ποσού. Η καλλιέργεια του περιβολιού μπορεί να γίνει είτε από τον ίδιο τον επισκέπτη αποκλειστικά είτε σε συνεργασία με τους εξειδικευμένους συμβούλους-γεωπόνους μας και τον επιστάτη του κτήματος. Τα προϊόντα που παράγει το περιβόλι του συλλέγονται είτε από τον ίδιο είτε από το EcoΚτήμα και στη συνέχεια παραδίδεται στο σπίτι του. Επίσης, λειτουργεί ανταλλακτική αγορά στην οποία οι καλλιεργητές μπορούν να ανταλλάσσουν την περίσσεια παραγωγή τους.
Επιπλέον, το κτήμα είναι ανοιχτό σε όσους θέλουν απλώς να το επισκεφθούν να περάσουν ορισμένες ώρες χαλάρωσης κοντά στη φύση ή ακόμη και να φιλοξενηθούν στους ξενώνες του κτήματος.
Τέλος, πολύ σημαντικό είναι το εκπαιδευτικό κομμάτι του EcoΚτήματος. Έχουμε δημιουργήσει ορισμένα ψηφιακά παιχνίδια μαθησιακού και εκπαιδευτικού σκοπού (serious games). Τα παιχνίδια έχουν δημιουργηθεί σε συνεργασία με το Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών και δίνουν τη δυνατότητα είτε σε ιδιώτες είτε σε σχολεία να μάθουν για τη φύση παίζοντας, αναζητώντας και εξερευνώντας.
GreenBusiness: Πολύ μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η “ιστορία” πίσω από τη γέννηση της ιδέας του EcoΚτήματος. Μίλησέ μας λίγο για αυτήν την “ιστορία”.
Μαρία Φιλιππή: Η ιδέα για το EcoΚτήμα γεννήθηκε το καλοκαίρι του 2011 μέσα σε μία πανεπιστημιακή αίθουσα, παρακολουθώντας το μάθημα “Μάθηση και ψυχαγωγία σε ψηφιακό περιβάλλον” στο διατμηματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα “Τεχνολογίες της πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την εκπαίδευση” στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ υλοποιήθηκε και λειτουργεί σε συνεργασία με το Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο διευθυντής του εργαστηρίου και καθηγητής του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ και ο Δημήτρης Γκούσκος, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα, ανήκουν στην ομάδα του EcoΚτήματος, την οποία εκτός από εμένα αποτελούν επίσης και οι Μαρία Ρέρρα, υπεύθυνη μάρκετινγκ, Κωνσταντίνα Υφαντή, γεωπόνος-βιοτεχνολόγος, Γιάννης Στρίκος, τεχνολόγος γεωπόνος και Ευγενία Σιαμπανοπούλου, υπεύθυνη εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Είναι σημαντικό ότι οι περισσότεροι που συνεργάζονται με το EcoΚτήμα το κάνουν εθελοντικά, ενώ υπάρχουν και πολλοί άλλοι εθελοντές που μας βοηθούν όποτε χρειάζεται.
GreenBusiness: Σχετικά με τον τρόπο που γεννήθηκε η ιδέα για το EcoΚτήμα, ποια είναι η γνώμη σου για τη σύνδεση της πανεπιστημιακής κοινότητας με τον επιχειρηματικό κόσμο ή την αγορά εργασίας; Είσαι, από τη μία πλευρά, ένα άτομο που εξακολουθεί να κινείται μέσα στους ακαδημαϊκούς χώρους και, από την άλλη, με προϋπηρεσία πολλών χρόνων στον ιδιωτικό τομέα και τώρα πλέον επιχειρηματίας. Πώς μπορούν να συνδεθούν αυτοί οι δύο τομείς και τι προβλήματα πιστεύεις ότι παρουσιάζονται στην Ελλάδα;
Μαρία Φιλιππή: Στην Ελλάδα έχει γίνει αρκετές φορές προσπάθεια τα τελευταία χρόνια να απενοχοποιηθεί και να λειτουργήσει ουσιαστικά η σύνδεση του Πανεπιστημίου με τον ιδιωτικό τομέα παραγωγικά, χωρίς όμως ιδιαίτερη επιτυχία. Αιτία όπως όλοι γνωρίζουμε ο αρτηριωσκληρωτισμός του συστήματος και η στενομυαλιά αυτών που αφήνουν τη λαμπρή δουλειά των νέων Ελλήνων επιστημόνων στα συρτάρια και στα υπόγεια των εργαστηρίων υπό το φόβο και την αόρατη απειλή πάντα μήπως κάποιος τους χαρακτηρίσει πουλημένους σε εταιρείες και συμφέροντα.
Βέβαια, ξεκινώντας από το παράδειγμα της Κρήτης τα πράγματα αρχίζουν και αλλάζουν. Κοιτίδες επιχειρηματικότητας και με μεγάλη επιτυχία αναπτύσσονται και εύχομαι σύντομα αυτό να γίνει κανόνας. Για μας δε που προερχόμαστε από ανθρωπιστικές σπουδές και όχι από τεχνολογικό πανεπιστήμιο ο σκόπελος αυτός ήταν ακόμα μεγαλύτερος. Δεν προτείνω την ασυδοσία και την έρευνα στο βωμό του κέρδους αλλά το αυτονόητο. Η έρευνα να συνδέεται με την κοινωνία και την αγορά γόνιμα και κυρίως παραγωγικά.
GreenBusiness: Ως νέα επιχειρηματίας, πώς “βλέπεις” τον τομέα της – νέας ειδικά – επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα; Γενικότερα υπήρχε μία προκατάληψη με τη λέξη “επιχειρηματικότητα”, ωστόσο βλέπουμε τελευταία πως όλο και περισσότερες startups ανοίγουν τα “φτερά” τους. Εσύ τι δυσκολίες ή και ποια πλεονεκτήματα αντιμετώπισες προσπαθώντας να δραστηριοποιηθείς επιχειρηματικά;
Μαρία Φιλιππή: Στην Ελλάδα, όπως τόνιζε συχνά ένας σπουδαίος επιχειρηματίας, που δούλεψα κοντά του, ο επιχειρηματίας είναι εξορισμού ένοχος και αποτελώντας σχεδόν συνώνυμη λέξη. Είσαι επιχειρηματίας; Αντιμετωπίζεσαι από όλους ως ύποπτος, κλέφτης, διεφθαρμένος και διαπλεκόμενος. Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν και τέτοιοι και ίσως και επιτυχημένοι, αλλά όταν αντιμετωπίζονται όλοι έτσι και γενικεύεται το θέμα η αποτυχία είναι προδιαγεγραμμένη. Δυσκολίες και εμπόδια υπάρχουν παντού, καθώς πρέπει να αποδεικνύεις και να “πληρώνεις” καθημερινά ότι δεν είσαι “ελέφαντας”.
Το φαινόμενο των startups είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο ειδικά στην περίοδο της βαθιάς οικονομικής και θεσμικής κρίσης. Άλλωστε από εκεί πιστεύω ότι μπορεί να ξεκινήσει ένα σημαντικό μέρος της μικρομεσαίας ανάκαμψης γιατί οι μεγάλες επενδύσεις θα πρέπει να έλθουν από αλλού.
Ένα πρόβλημα εντοπίζω μόνο. Παρόλο που και εμείς κατά το ήμισυ θα έλεγα είμαστε εταιρεία τεχνολογίας ή με τεχνολογικό προφίλ θα έλεγα έχουμε και πραγματικό αντικείμενο και υπόσταση. Οι περισσότερες startups λειτουργούν και υφίστανται μόνο διαδικτυακά χωρίς ουσιαστικό όφελος στην πραγματική οικονομία. Προς θεού ούτε θέλω να θεωρηθεί ότι τις υποβιβάζω, ούτε ότι τις αμφισβητώ.
Απλά όταν έχεις startup με επένδυση σε γη, κτίρια, ανθρώπινο δυναμικό κλπ. τα πράγματα στο αφιλόξενο ελληνικό κρατικό περιβάλλον γίνονται εκθετικά δυσκολότερα. Η ζωή του νέου επιχειρηματία είναι γεμάτη γραφειοκρατικά εμπόδια, δεσμεύσεις, πρόστιμα κάθε λογής και άνευ λόγου και συχνά απογοητεύεσαι θέλοντας να τα παρατήσεις όλα και μετανιώνοντας για κάθε κίνηση. Ιστορίες γραφειοκρατικής τρέλας έχω πολλές αλλά μάλλον δεν θα ξαφνιάσουν κανέναν. Το μόνο που σε κρατάει στην επιχείρηση είναι η αγάπη για αυτό που έχεις γεννήσει και το πονάς σαν το πραγματικό σου παιδί. Θα δούμε. Ελπίζω να αντέξουμε και να αλλάξει κάτι σε αυτή τη χώρα, παρόλο που έχω αρχίσει και χάνω την εκ φύσεως αισιοδοξία μου.
GreenBusiness: Για να ξαναγυρίσουμε στο EcoΚτήμα, η ανταπόκριση του κόσμου είναι ικανοποιητική; Ξεκινήσατε νομίζω μόλις το Μάιο, ωστόσο έχετε ήδη προσελκύσει αρκετούς e-γεωργούς;
Μαρία Φιλιππή: Ναι έχουμε τη μεγάλη χαρά να έχουμε κοντά μας ανθρώπους με ουσιαστικό ενδιαφέρον για τη φύση. Είναι άνθρωποι με βαθιά κουλτούρα και ανάγκη να νιώσουν ότι επιστρέφουν χωρίς απαραίτητα αυτό να είναι φολκλόρ. Επιστρέφουν έχοντας μαζί και αξιοποιώντας τα νέα μέσα, τα αγαπημένα τους gadgets τα οποία λειτουργούν ως εργαλείο. Έχει πλάκα να παίζεις με τα φυτά και να μαθαίνεις μέσω iPhone για παράδειγμα. Έχουμε δημιουργήσει σχέση εμπιστοσύνης, έχουμε γίνει συνεργάτες και φίλοι με τους περισσότερους και μας δίνουν δύναμη να συνεχίζουμε. Τους ευχαριστούμε από καρδιάς!
GreenBusiness: Κλείνοντας, το EcoΚτήμα είναι άλλη μία επιχειρηματική προσπάθεια πάνω στον τομέα της “πράσινης” οικονομίας και ανάπτυξης. Ενδεικτικά αναφέρω πως χρησιμοποιείτε αποκλειστικά βιολογικές μεθόδους καλλιέργειας. Η “πράσινη” επιχειρηματικότητα είναι τελικά ένα trend των τελευταίων ετών ή βασίζεται σε μία φιλοσοφία που μπορεί να τη στηρίξει ώστε να εδραιωθεί;
Μαρία Φιλιππή: Να σας απαριθμήσω μερικές μόδες του επιχειρείν: management στα 80s, διαχείριση ολικής ποιότητας στα 90s , e-commerce στα late 90s, εταιρική κοινωνική ευθύνη στα ’00 κλπ. Όλα είναι σημαντικά και απολύτως απαραίτητα για την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης. Δύο από αυτά τα έχω υπηρετήσει ως μάχιμος στρατιώτης και “κυλούν” στο αίμα μου αλλά η μόδα και τα άπειρα συνέδρια, trainings και ειδικοί δεν είδα να καταλήγουν πουθενά. Η ουσία έχει σημασία και εμείς θεωρώ ότι είμαστε ουσιαστικά “πράσινοι”! Τι είναι “πράσινη” επιχειρηματικότητα; Δεν είναι τίποτα άλλο από το να λειτουργείς σε σεβασμό στη φύση και στους συνανθρώπους σου ακολουθώντας μεθόδους και κανόνες. Αυτό απλά. Τίποτε άλλο. |