CSR in Greece

   

Capital Link Sustainability Hub  » News » Articles/Interviews » Companies
Please note this information is only in Greek.
      Articles/Interviews
 
 
Συνέντευξη της κ. Ντέπης Τζιμέα, Διευθύντριας Εταιρικής Επικοινωνίας του Ομίλου ΟΤΕ, στο EuroCharity.gr
EuroCharity.gr - ΟΜΙΛΟΣ ΟΤΕ
Τρίτη, 06 Νοεμβρίου 2007

Τι σημαίνει για την Εταιρεία σας η έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης;


Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη αντικατοπτρίζει τη δέσμευση τoυ OTE για υπεύθυνη στάση προς τα κοινά που επηρεάζει είτε πρόκειται για την αγορά, τους ανθρώπους μας, το περιβάλλον και την κοινωνία μέσα στην οποία δραστηριοποιείται.

O ΟΤΕ διαχρονικά έχει συνδέσει την παρουσία του με την κοινωνική προσφορά και πλέον έχει ενσωματώσει την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στην επιχειρησιακή του στρατηγική. Για το λόγο αυτό, η κοινωνική υπευθυνότητα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εταιρικής μας κουλτούρας και επηρεάζει αποφασιστικά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων της εταιρείας.

Πιστεύουμε ότι μια εταιρεία οφείλει να επιστρέφει στην κοινωνία μόνο τον καλύτερο της εαυτό.


Πως είναι διαρθρωμένες οργανωτικά οι αρμοδιότητες της ΕΚΕ μέσα στην Εταιρεία σας;


Οι αρχές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης διέπουν την πολιτική και τις δράσεις ολόκληρης της εταιρείας με τη σημαντική συμμετοχή των ανθρώπων του ΟΤΕ, οι οποίοι γίνονται κοινωνοί της καθημερινής μας προσπάθειας. Όλοι συμβάλλουν για την υλοποίηση των προγραμμάτων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, είτε είναι οι υπάλληλοι των καταστημάτων που φροντίζουν για τους κάδους ανακύκλωσης, είτε οι σχεδιαστές του δικτύου που προτείνουν την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών ή οι εργαζόμενοι που συμμετέχουν στα προγράμματα εθελοντικής αιμοδοσίας και ανακύκλωσης χαρτιού.

Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η επικοινωνία του προγράμματος ΕΚΕ στον ΟΤΕ είναι αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Εταιρικής Επικοινωνίας, η οποία υπάγεται απευθείας στον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, καταδεικνύοντας και με τον τρόπο αυτόν, την έμπρακτη δέσμευση της Διοίκησης στην υιοθέτηση της κοινωνικής υπευθυνότητας. Αποτελεί έργο διατμηματικό, στο οποίο δεσμεύεται το σύνολο των εργαζομένων της Διεύθυνσης. Παράλληλα, με τη δημιουργία ενδοεταιρικής ομάδας ΕΚΕ, η οποία αποτελείται από στελέχη όλων των Υπηρεσιακών Λειτουργιών της εταιρείας, δημιουργούμε μικρούς πυρήνες μετάδοσης της ΕΚΕ και μεταξύ των εργαζομένων μιας διεύθυνσης ή ενός τμήματος. Η διεταιρική ομάδα συλλέγει και την απαραίτητη πληροφόρηση για την έκδοση του ετήσιου κοινωνικού απολογισμού της εταιρείας.


Ποιες είναι οι σημαντικότερες επιπτώσεις της λειτουργίας της Εταιρείας σας στο περιβάλλον, στους εργαζόμενους και στην κοινωνία γενικότερα;


Συνεχώς διευρύνουμε και συστηματοποιούμε τις δράσεις του προγράμματός μας Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.

Όσον αφορά στο περιβάλλον, αν και οι τηλεπικοινωνίες είναι από τις λιγότερο ρυπογόνες βιομηχανίες, εφαρμόζουμε αποτελεσματικότερους τρόπους διαχείρισης για τη μείωση των επιπτώσεων της λειτουργίας μας στο περιβάλλον, όπου είναι δυνατόν, και χρησιμοποιούμε ενέργεια από 'πράσινες' πηγές. Στο πλαίσιο αυτό, αντικαταστήσαμε τα συμβατικά συστήματα θέρμανσης με συστήματα φυσικού αερίου στη Λάρισα και τη Θεσσαλονίκη, ενώ αντίστοιχες μελέτες διεξάγονται και για την Αθήνα. Εφαρμόζουμε συστηματικό έλεγχο στα συστήματα θέρμανσης για να ελέγχουμε το επίπεδο των ρυπογόνων εκπομπών διατηρώντας το όσο το δυνατόν χαμηλότερα. Ξεκινήσαμε πρόγραμμα ανακύκλωσης παλαιών τηλεφωνικών συσκευών (σταθερών & κινητών), συσκευών φαξ και μπαταριών, τοποθετώντας ειδικά διαμορφωμένους κάδους ανακύκλωσης σε 100 OTESHOP, τόσο στην Αθήνα όσο και στις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας. Aλλες δράσεις μας σ' αυτή την κατεύθυνση είναι η χρήση από το 1994 φωτοβολταϊκών συστημάτων για την ηλεκτροδότηση τηλεπικοινωνιακών σταθμών σε αγροτικές περιοχές, καθώς και το πρόγραμμα ανακύκλωσης χαρτιού, μέσω του οποίου - μόνο στην Αττική - ανακυκλώθηκαν το 2006 πάνω από 250 τόνοι χαρτιού. Ο ΟΤΕ επίσης στηρίζει τη δράση περιβαλλοντικών μη κερδοσκοπικών οργανώσεων.

Όσον αφορά στη δράση μας για την κοινωνία υλοποιήσαμε το 2006-2007 το πρόγραμμα «OTE on the Broadband» για την ενημέρωση και εξοικείωση του κοινού -ιδιαίτερα της περιφέρειας- με την ευρυζωνικότητα και τις νέες τεχνολογίες. Συμβάλλαμε με αυτόν τον τρόπο στη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος, αφού η κινητή μονάδα ενημέρωσης του ΟΤΕ επισκέφτηκε 33 πόλεις και περισσότεροι από 28.000 άνθρωποι γνώρισαν τα οφέλη της ευρυζωνικότητας για την καθημερινότητά τους. Aλλη χαρακτηριστική δράση είναι η εθελοντική αιμοδοσία των εργαζομένων του ΟΤΕ. Φέτος συμπληρώθηκαν 30 χρόνια εθελοντικής αιμοδοσίας των εργαζομένων και ο αριθμός των εθελοντών αιμοδοτών ανέρχεται σε περίπου 3.000 πανελλαδικά.

Όσον αφορά στους εργαζομένους μας παρέχουμε προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης στα οποία τα τελευταία δύο χρόνια η συμμετοχή έχει σημειώσει σημαντική αύξηση. Επίσης, επειδή η παροχή έγκυρης και τακτικής ενημέρωσης στο σύνολο του προσωπικού, αποτελεί προτεραιότητά μας, επανασχεδιάζουμε και εκσυγχρονίζουμε το ενδοδίκτυο με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της εσωτερικής επικοινωνίας, τη χρήση λιγότερου χαρτιού και την κάλυψη των αναγκών πληροφόρησης των εργαζομένων.


Πως κρίνετε τη διείσδυση της ΕΚΕ στις Ελληνικές επιχειρήσεις και ιδιαίτερα στις Μικρομεσαίες;


Αν και η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη συνδέθηκε αρχικά μόνο με τις μεγάλες επιχειρήσεις και ειδικά τις πολυεθνικές, σήμερα είναι ευρέως αποδεκτό ότι δεν αφορά μόνο αυτές. Η ΕΚΕ αφορά όλους μας και όλες τις επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, η διείσδυση της ΕΚΕ στις ελληνικές επιχειρήσεις έχει αυξηθεί και αποτελεί κομμάτι της εταιρικής πολιτικής και στρατηγικής τους. Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις όμως, που αποτελούν και την πλειονότητά της επιχειρηματικής δράσης στην Ελλάδα, οι δράσεις ΕΚΕ αναπτύσσονται ευκαιριακά (κυρίως ως πρακτικές φιλανθρωπίας, άμεσα εξαρτημένες από την προσωπική οπτική του επιχειρηματία) και όχι συστηματικά ως τμήμα ενός σχεδίου με συγκεκριμένους στόχους.

Βεβαίως, είναι λογικό και αναμενόμενο οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις να σχεδιάζουν και να υλοποιούν προγράμματα ΕΚΕ πρώτες, αφού μπορούν να διαθέσουν το απαιτούμενο προσωπικό και οικονομικούς πόρους. Το παράδειγμα των μεγάλων επιχειρήσεων μπορεί να δράσει ενθαρρυντικά για την ανάπτυξη της ΕΚΕ και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Γεγονός πάντως είναι πως μια σύγχρονη επιχείρηση θα πρέπει να διαθέτει και «κοινωνικό πρόσωπο», όχι «αφηρημένο», αλλά πλέον μετρήσιμο και συγκρίσιμο, κατά τα διεθνή πρότυπα. Σήμερα, οι εταιρείες, ολοένα και περισσότερο, χρειάζεται να λαμβάνουν υπ' όψιν τους τις τάσεις του κοινωνικού περιβάλλοντος και τα κοινωνικά αιτήματα.


Για ποιους λόγους θα πρέπει μια Εταιρεία να ενσωματώνει φιλοσοφία και πρακτικές ΕΚΕ στην επιχειρηματική της λειτουργία;


Οι αλλαγές, τόσο σε κοινωνικο-πολιτικό όσο και περιβαλλοντικό επίπεδο, παγκοσμίως, οδήγησαν τις επιχειρήσεις στην ανάληψη πρωτοβουλιών και την εφαρμογή των αρχών της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, την εναρμόνιση δηλαδή της οικονομικής με την κοινωνική ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος. Η νέα αυτή προσέγγιση είναι απαραίτητη για τη συνέχιση της επιτυχημένης λειτουργίας, κυρίως όμως για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων σήμερα, αλλά πολύ περισσότερο στο μέλλον. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι πλέον εκτός από τα κλασικά οικονομικά κριτήρια, η αξιολόγηση των επιχειρήσεων από χρηματοοικονομικούς οίκους περιλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό περιβαλλοντικά, κοινωνικά κριτήρια, καθώς και κριτήρια εταιρικής διακυβέρνησης.

Επιπλέον, ο αριθμός των καταναλωτών που είναι ευαισθητοποιημένοι σε θέματα κοινωνικής υπευθυνότητας των επιχειρήσεων και επιβραβεύουν τις κοινωνικά υπεύθυνες εταιρείες προτιμώντας τα προϊόντα τους, ολοένα αυξάνεται. H ανάπτυξη λοιπόν πρακτικών που συνεκτιμούν την κοινωνική και περιβαλλοντική διάσταση, συμβάλλει στον εκσυγχρονισμό των δραστηριοτήτων μιας επιχείρησης και κατά συνέπεια στη διατήρηση της καλής εταιρικής της φήμης και μακροπρόθεσμης ανταγωνιστικότητάς της.


Ποια νομίζετε ότι είναι τα σημαντικότερα προβλήματα για την ανάπτυξη του θεσμού της ΕΚΕ στην Ελλάδα;


Σημαντικό πρόβλημα είναι η έλλειψη ενημέρωσης του ευρύτερου κοινού για τη σημασία της ΕΚΕ που θα οδηγήσει στην μεγαλύτερη αποδοχή πρωτοβουλιών και δράσεων ΕΚΕ. Για την ενσωμάτωση της κοινωνικής υπευθυνότητας στην Ελλάδα θα ήταν χρήσιμο να καθοριστεί ένα κοινό πλαίσιο αρχών για την εφαρμογή της και την αξιολόγησή της.

Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, ως θεσμός, πρέπει να κατακτηθεί σταδιακά από την ίδια την κοινωνία και να ενσωματωθεί στην κοινωνική συνείδηση όλων όσοι αποτελούν μέλη του οικονομικού ιστού της χώρας.


Συμφωνείτε με την άποψη ότι η ΕΚΕ θα μπορούσε να αναπτυχθεί και να λειτουργήσει καλύτερα μέσα από ένα ρυθμιστικό-κανονιστικό πλαίσιο σε εθνικό, ευρωπαϊκό ή και διεθνές επίπεδο;


Το θέμα της νομοθετικής ρύθμισης της ΕΚΕ βρίσκεται σήμερα στο προσκήνιο και αποτελεί θέμα δημόσιου διαλόγου σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η ανάπτυξη της ΕΚΕ δεν είναι θέμα, πιστεύω, αναγκαστικής νομοθετικής επιβολής, αλλά πρέπει να είναι το αποτέλεσμα οικειοθελούς δέσμευσης και μιας ευρύτατης διαδικασίας κοινωνικού διαλόγου μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων μερών. Βέβαια, η εφαρμογή της, ενώ δεν απαιτεί νομοθετική ρύθμιση, θα μπορούσε να ενισχυθεί με νομική κάλυψη (π.χ. φοροαπαλλαγές) από την Πολιτεία.

Ποιο είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα της Εταιρείας σας έως σήμερα στο χώρο της ΕΚΕ;


Δεν θα ήθελα να ξεχωρίσω κάτι. Στον ΟΤΕ, μέσω του προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, με τίτλο «Σχέση Ευθύνης», καλύπτουμε τέσσερις κύριους τομείς εφαρμογής της ΕΚΕ τους οποίους θεωρούμε εξίσου σημαντικούς και τους αντιμετωπίζουμε ως ενιαίο σύνολο. Για τη συστηματική ανάπτυξη δράσεων ΕΚΕ έχει αναπτυχθεί αμφίδρομη επικοινωνία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (stakeholders), που άμεσα ή έμμεσα σχετίζονται με την εταιρεία.

Πιστεύουμε ότι βρισκόμαστε στη σωστή κατεύθυνση, αφού ο ετήσιος απολογισμός Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης 2006 πιστοποιήθηκε σύμφωνα με τις διεθνείς αρχές G3 του παγκόσμιου δικτύου Global Reporting Initiative (GRI), και αυτή η διάκριση μας ενθαρρύνει να συνεχίσουμε την ανάπτυξη της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στον ΟΤΕ.