CSR in Greece

   
CSR in Greece » News » Articles/Interviews » Companies
Please note this information is only in Greek.
      Articles/Interviews
 
 
Συνέντευξη της οργανωτικής ομάδας του διεθνούς συνεδρίου της ΜΚΟ ECOWEEK στη Θεσσαλονίκη, στην Πρόεδρο του “Capital Link CSR in Greece”, κα Όλγα Μπορνόζη
www.csringreece.gr - ECOWEEK
Παρασκευή, 14 Οκτωβρίου 2016

Συνέντευξη με την οργανωτική ομάδα του διεθνούς συνεδρίου της ΜΚΟ ECOWEEK στη Θεσσαλονίκη: τον ιδρυτή της ECOWEEK Δρ. Ηλία Μεσσίνα, τη συντονίστρια και διοργανώτρια της ECOWEEK στη Θεσσαλονίκη Δέσποινα Κουίνογλου και την εθελόντρια στην ομάδα της διοργάνωσης Ελένη - Βασιλική Αλέξη.

Η συνέντευξη καλύπτει από το διεθνές συνέδριο και εργαστήρια αειφόρου σχεδιασμού της ECOWEEK που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη στις 14-20 Νοεμβρίου 2016 μέχρι τη διεθνή δραστηριότητα της ΜΚΟ ECOWEEK στην Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Ασία και Αμερική. Επίσης, αναπτύσσεται η καινοτόμος προσέγγιση της ECOWEEK για τη ‘δημιουργία μέρους’ (placemaking) και για δημιουργικές συνεργασίες με εταιρίες στην αναβάθμιση χώρων σε νοσοκομεία, πάρκα και δημόσια σχολεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Τα διεθνή συνέδρια και εργαστήρια αειφόρου σχεδιασμού της ECOWEEK προσφέρουν τη μοναδική ευκαιρία σε φοιτητές και νέους επαγγελματίες (κυρίως αρχιτέκτονες, σχεδιαστές, μηχανικούς και αρχιτέκτονες τοπίου) να μάθουν, να σχεδιάσουν και συχνά και να εφαρμόσουν, πραγματικά πρότζεκτ που προσφέρουν καινοτόμες λύσεις προς όφελος της κοινωνίας, της οικονομίας και του περιβάλλοντος.

Capital Link CSR in Greece: Η Ελληνική-διεθνής αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ECOWEEK μπαίνει δυναμικά στον 11 χρόνο λειτουργίας της. Πείτε μας λίγο για την δραστηριότητά σας στην Ελλάδα και κυρίως στο εξωτερικό.;

Ηλίας Μεσσίνας:
Η ΜΚΟ ECOWEEK – Εβδομάδα Οικολογίας, ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 2005 από την Αίγινα και έχει αναπτύξει μέσα σε 10 χρόνια δραστηριότητα σε 15 χώρες. Το δίκτυο συνεδρίων και εργαστηρίων αειφόρου σχεδιασμού της ECOWEEK έχει αφήσει την σφραγίδα του στην Ελλάδα – Αθήνα, αλλά κυρίως Θεσσαλονίκη – στην Κύπρο, Αγγλία, Ιταλία, Κοπεγχάγη, Πολωνία, Σερβία, Ισραήλ, Ρουμανία, Παλαιστίνη, Τουρκία και στο γειτονικό Κόσοβο, εμπνέοντας φοιτητές και νέους αρχιτέκτονες και σχεδιαστές να υιοθετήσουν τις αρχές του αειφόρου σχεδιασμού και της οικολογικής δόμησης και τις ευκαιρίες προσφοράς προς την κοινωνία και το περιβάλλον.
Για το 2017 έχουμε ήδη ξεκινήσει νέες συνεργασίες και εξορμήσεις στη Σιγκαπούρη, ΗΠΑ, Ολλανδία, Γερμανία και Αγγλία, ενώ συνεργάτες της ECOWEEK, ‘ανιχνεύουν’ νέες συνεργασίες στην Ινδία, Λίβανο, Αφρική και Ιαπωνία. Όλες αυτές οι δραστηριότητες δεν θα ήταν δυνατές χωρίς τη στήριξη που έχουμε από τοπικούς και διεθνείς φορείς, αλλά και από την τεχνολογία. Ζούμε σε μια εξαιρετικά δυναμική εποχή, όπου μπορούμε να αξιοποιήσουμε το θετικό πρόσωπο και τις δυνατότητες που μας δίνει η διεθνοποίηση, το διαδίκτυο και οι τεχνολογίες επικοινωνίας, για να αναπτύξουμε δραστηριότητα και προσφορά προς το κοινωνικό σύνολο, την τοπική οικονομία και την προστασία του περιβάλλοντος.

Capital Link CSR in Greece: Ο άμεσος επόμενός σας σταθμός είναι η Θεσσαλονίκη. Τι προγραμματίζετε να παρουσιάσετε εκεί και πότε;

Δέσποινα Κουίνογλου:
Το διεθνές συνέδριο και εργαστήρια αειφόρου σχεδιασμού της ECOWEEK επιστρέφουν για ακόμη μια φορά στη Θεσσαλονίκη το Νοέμβριο 14-20 υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης, του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΑΠΘ, του ΤΕΕ, του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης και με τη στρατηγική συνεργασία της ΔΕΘ, της Εκθέσεως Hotelia - Philoxenia, των Interiors from Greece και της Σχολής ΑΚΤΟ College of Art & Design.
Αναμένεται η συμμετοχή 200 συνέδρων – φοιτητών και ειδικών – από την Ελλάδα και το εξωτερικό (Αγγλία, Γερμανία, Ιταλία, Αμερική) με κεντρικό θέμα ‘Placemaking in One Planet.’
Η εβδομάδα οικολογίας ECOWEEK στη Θεσσαλονίκη θα παρουσιάσει μια σειρά διαλέξεων στις 18/11, ενώ τα εργαστήρια αειφόρου σχεδιασμού που θα διεξαχθούν από τις 15 - 18/11 και θα φιλοξενηθούν στην ΔΕΘ και στον ΑΚΤΟ. Tα εργαστήρια επιμελούνται ελληνικά και ξένα γραφεία αρχιτεκτόνων και σχεδιαστών, που θα δουλέψουν με τους φοιτητές και θα συνθέσουν δημιουργικά και θα προτείνουν νέες ιδέες και λύσεις σε διάφορα σημεία της πόλης

Capital Link CSR in Greece: Φέτος η ECOWEEK στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Διεθνούς Εκθέσεως Hotelia-Philoxenia. Ποιές είναι προγραμματισμένες εκδηλώσεις σας; Τι να περιμένει κανείς να δει;

Δέσποινα Κουίνογλου:
Στο πλαίσιο στρατηγικής συνεργασίας με τη ΔΕΘ - ΗELEXPO την έκθεση Hotelia - Philoxenia και την Interiors from Greece, η ECOWEEK προγραμματίζει μια σειρά εκδηλώσεων στον εκθεσιακό χώρο της Helexpo, όπως ημερίδα, διαλέξεις και έκθεση προτάσεων από εργαστήρια της ECOWEEK. Συγκεκριμένα, στις 14/11 θα πραγματοποιήσουμε στον συνεδριακό χώρο της ΔΕΘ μια σειρά διαλέξεων από τους επιμελητές των εργαστηρίων της ECOWEEK, μεταξύ αυτών τους ΝΟΜΕΝ Αrchitects, TSquare Architects, τουςSPARCH, τους Resilient Thessaloniki και τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Νάνο σε συνεργασία με τους Blind Studio. Στις 18/11, την ημέρα έναρξης της HOTELIA, πραγματοποιείται στο περίπτερο 9 μια σειρά ομιλιών με θέμα το τρίπτυχο ‘Οικοτουρισμός, Φιλοξενία και Οικολογική Δόμηση' στις ξενοδοχειακές μονάδες και καταλύματα. Στις 18-20/11 θα φιλοξενηθεί στο περίπτερο 9 έκθεση με θέμα ‘Δημόσιος χώρος και Τουρισμός σε έναν Πλανήτη' από τα εργαστήρια της ECOWEEK στον Αγ. Νικόλαο Κρήτης. Τέλος, στις 19/11 θα γίνει δημόσια παρουσίαση των προτάσεων των εργαστηρίων της ECOWEEK στο αμφιθέατρο Ν. Γερμανός. Η εκδήλωση είναι ανοιχτή για το κοινό.

Capital Link CSR in Greece: Που αποσκοπεί η πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα διοργάνωσή σας και ποιά είναι η θεματολογία;

Δέσποινα Κουίνογλου:
Στόχος της διοργάνωσης της ECOWEEK είναι η περιβαλλοντική και κοινωνική ευαισθητοποίηση και η προώθηση των αρχών της αειφορίας μέσα από εργαστήρια σχεδιασμού. Η φετινή μας θεματολογία 'Placemaking in One Planet' απορρέει από την ανάγκη να ενδυναμωθούν οι κοινότητες και οι γειτονιές, να ενισχυθεί ο δεσμός τους με το μέρος που ζουν και μέσα από τη διαδικασία του σχεδιασμού, να γίνουν προτάσεις και παρεμβάσεις με στόχο τη δημιουργία ποιοτικών δημόσιων χώρων που είναι ικανοί να συμβάλλουν στην υγεία, ευτυχία και ποιότητα ζωής των κατοίκων. Πρόκειται για μια διαδικασία που δεν προτείνει απλά έναν καλύτερο σχεδιασμό, αλλά επιτρέπει τον προβληματισμό και πειραματισμό με κεντρικό άξονα τον πολίτη, δίνοντάς του τα εργαλεία να εμπνευστεί και να παρέμβει θετικά και δημιουργικά στο χώρο που ζει.
Όσον αφορά στην ειδική θεματολογία γύρω από το τρίπτυχο 'Οικοτουρισμός, Φιλοξενία και Οικολογική Δόμηση’ σε ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις και καταλύματα, σήμερα παρά ποτέ με την προσφυγική και μεταναστευτική κρίση, θεωρούμε αναγκαίο να επανεξεταστεί το ζήτημα της στέγασης και της φιλοξενίας – μόνιμης ή προσωρινής. Ένα θέμα που διογκώθηκε, καθώς οι υπάρχοντες μηχανισμοί δεν έδωσαν λύσεις. Ελπίζουμε ότι τα εργαστήρια της ECOWEEK θα δώσουν λύσεις βασισμένα σε νέα μοτίβα και τις αρχές τις αειφορίας, εμπλουτίζοντας παλαιότερες τεχνικές με νέες και αναζητώντας την ισορροπία μεταξύ σύγχρονου τρόπου ζωής και τη δημιουργία αειφόρων κοινοτήτων, τόσο σε επίπεδο δόμησης όσο και σε ποιότητα ζωής.

Capital Link CSR in Greece: Πείτε μας λίγα λόγια για το placemaking ('δημιουργία μέρους’).

Ηλίας Μεσσίνας:
Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί μία νέα προσέγγιση όσον αφορά στις παρεμβάσεις στην πόλη και στο δημόσιο χώρο. Ονομάζεται ‘placemaking’ (που σημαίνει ‘δημιουργία μέρους’) και βασίζεται στην προσέγγιση ‘bottom-up’ στον αστικό σχεδιασμό και την αρχή της συμμετοχικότητας – συμμετοχή της κοινωνίας, της κοινότητας, της γειτονιάς και του πολίτη στη λήψη αποφάσεων και στον τρόπο διαμόρφωσης και διαχείρισης του δημόσιου χώρου και ειδικά του χώρου που τον/την αφορά στην καθημερινότητά του/της. Οι παρεμβάσεις του placamaking βασίζονται στο LQC –lighter, quicker, cheaper – δηλαδή είναι παρεμβάσεις που έχουν προσωρινή ή μόνιμη μορφή, είναι σύντομες στην υλοποίησή τους και έχουν χαμηλό κόστος. Ένα από τα γνωστότερα παραδείγματα placemaking είναι αυτό της μερικής πεζοδρόμησης της Times Square στη Νέα Υόρκη. Εκεί, ξεκινώντας από τις αρχές του Δανού πολεοδόμου Jan Gehl και την παρατήρηση ότι ενώ το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης ήταν οι πεζοί, εντούτοις το μεγαλύτερο μέρος του χώρου ήταν αφιερωμένο στα αυτοκίνητα, πάρθηκε η ‘γενναία’ απόφαση από τον πρώην δήμαρχο Michael Bloomberg, για την αύξηση του χώρου που αναλογεί τους πεζούς και τα ποδήλατα στην πόλη. Μόνο μετά από εξάμηνη δοκιμή και αφού είδαν τα οφέλη της αλλαγής, όπως αύξηση της εισροής πεζών, μείωση των ατυχημάτων και αύξηση των εσόδων των καταστημάτων κατά 71%, αποφασίστηκε η αλλαγή να γίνει μόνιμη, με την υπογραφή του Νορβηγικού γραφείου Snohetta.
Η εμπειρία της ECOWEEK στο placemaking ξεκινάει από το 2011, όταν ξεκίνησαν τα εργαστήρια να υλοποιούν ελαφρές παρεμβάσεις μέσα στην εβδομάδα των εργαστηρίων. Ήταν ένα τολμηρό εγχείρημα, καθώς απαιτεί συντονισμό, άδειες και την ανεύρεση υλικών. Ξεκινώντας από εγκαταστάσεις έκθεσης από χαρτόνι και ένα pavilion σε αστικό πάρκο από υπάρχουσα ξυλεία, έχουμε σχεδιάσει και υλοποιήσει μικρά και μεσαία πρότζεκτ σε διάφορες πόλεις. Μεταξύ άλλων, έχουμε σχεδιάσει και υλοποιήσει αστικά πάρκα στη Ρώμη, τη Θεσσαλονίκη και το Μιλάνο, ελαφρές – αλλά ουσιαστικές – παρεμβάσεις σε δημόσια σχολεία και παιδικούς σταθμούς με τη χρήση άχρηστων υλικών από ξενοδοχεία στον Αγ. Νικόλαο και τη Θεσσαλονίκη, επικοινωνιακές καμπάνιες και εγκαταστάσεις με περιβαλλοντικά μηνύματα σε εμπορικό κέντρο του Τελ Αβίβ και έχουμε δώσει προτάσεις για υλοποίηση ανοιχτών αγορών και πάρκων σε γειτονιές μεταναστών στην Κοπεγχάγη. Φέτος στη Θεσσαλονίκη θα φιλοξενήσουμε ειδικούς στον χώρο αυτό και προγραμματίζουμε να υλοποιήσουμε νέες παρεμβάσεις στην πόλη.
Αυτό που έχουμε παρατηρήσει στη διαδικασία του placemaking είναι τα πολλαπλά οφέλη για όσους συμμετέχουν. Κατά την επικοινωνία και συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες είδαμε την ανάγκη έκφρασης και ενδυνάμωσής τους, ώστε να πάρουν την ευθύνη για το δημόσιο χώρο που ουσιαστικά τους ανήκει. Την ενδυνάμωση και περηφάνια των φοιτητών βλέποντας τη δουλειά τους να υλοποιείται και να εκτιμάται από τους πολίτες. Την πόλη, που κερδίζει ένα νέο φιλόξενο και λειτουργικό σημείο μέσα στην πόλη.
Τελικά, όλοι θέλουμε ένα καλύτερο περιβάλλον για να ζούμε και ένα περιβάλλον το οποίο μπορούμε να δημιουργήσουμε και να ταυτιστούμε. Αυτό όμως που συχνά λείπει είναι ένας ‘καταλύτης’, όπως η ECOWEEK, για να τεθεί σε εφαρμογή μια διαδικασία ζύμωσης, συλλογικού οράματος, συνεργασίας όλων των φορέων και τελικά της υλοποίησης και αναβάθμισης τους χώρου.

Capital Link CSR in Greece: Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;

Ηλίας Μεσσίνας:
Μετά από 10 χρόνια δραστηριότητας και έχοντας αποκτήσει εμπειρία σε αυτό που κάνουμε, αναζητούμε νέα πεδία παρέμβασης και τρόπους να φέρουμε τον αειφόρο σχεδιασμό σε περισσότερους νέους και επαγγελματίες. Επιπλέον της κεντρικής μας δραστηριότητας που είναι τα συνέδρια και εργαστήρια αειφόρου σχεδιασμού ECOWEEK για νέους φοιτητές, είχαμε φέτος την ευκαιρία να συνεργαστούμε με το 92Υ της Νέας Υόρκης σε μία σειρά ημερίδων με θέμα τον ‘καινοτόμο σχεδιασμό για το καλό της κοινωνίας’. Στο πλαίσιο της Ημέρας GENIUS η ECOWEEK διοργάνωσε ημερίδες στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ιεροσόλυμα, Σαράγιεβο και Βουκουρέστι. Με τη συνεργασία αυτή γεννήθηκαν ιδέες για την αξιοποίηση της καινοτομίας και δημιουργικότητας των φοιτητών και νέων επαγγελματιών, για προτάσεις που θα προσφέρουν στην τοπική οικονομία, στην κοινωνία και στο περιβάλλον.
Φέτος είχαμε επίσης την ευκαιρία να συνεργαστούμε με την Bluegr Hotel & Resorts, την Hotel Show και την Hotelia -Philoxenia. Επίσης, σε συνεργασία με τον αρχιτέκτονα Αντώνη Σεμερτσίδη, ενεργοποιήσαμε το ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟ της ECOWEEK – την πλατφόρμα σχεδιασμού για νέους αρχιτέκτονες και σχεδιαστές – με θέμα την ανάπτυξη οικολογικού χιονοδρομικού κέντρου στη Βασιλίτσα. Οι δραστηριότητες αυτές μας εισήγαγαν στο χώρο της φιλοξενίας και του τουρισμού, όπου υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης της αειφορίας και αειφόρων πρακτικών που μπορούν να ωφελήσουν την τουριστική βιομηχανία και το τουριστικό προϊόν.

Capital Link CSR in Greece: Πώς μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει τα συνέδρια και εργαστήρια της ECOWEEK;

Ηλίας Μεσσίνας:
Η δραστηριότητα της ECOWEEK είναι ανοιχτή στο κοινό. Τα εργαστήρια, τα οποία απευθύνονται κυρίως σε φοιτητές αρχιτεκτονικής, αρχιτεκτονικής τοπίου, σχεδιασμού και μηχανικούς, απαιτούν εγγραφή. Το κόστος είναι συμβολικό, ειδικά στην Ελλάδα, λαμβάνοντας υπόψη την κρίση και την ανάγκη οι φοιτητές και νέοι επαγγελματίες να αυξάνουν τις γνώσεις και να εμπλουτίζουν την επαγγελματική τους εμπειρία και να έχουν ευκαιρίες networking με συναδέλφους από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Capital Link CSR in Greece: Μπορεί κάποιος να σας βοηθήσει και εθελοντικά στη διοργάνωση? Πως μπορεί να αναλάβει κάποιος πιο ενεργό ρόλο στο πλαίσιο της ECOWEEK;

Ελένη - Βασιλική Αλέξη:
Οι διοργανώσεις και τα συνέδρια της ECOWEEK υποστηρίζονται κάθε φορά από μια ομάδα εθελοντών. Λίγους μήνες πριν από κάθε διοργάνωση γίνεται ανοιχτή πρόσκληση στην οποία ανταποκρίνεται πληθώρα νέων φοιτητών από τις ειδικότητες που σχετίζονται με την δράση της ECOWEEK, τελειόφοιτων και μη. Οι νέοι αυτοί πλαισιώνουν την ομάδα των εθελοντών και με όπλο το κέφι και την εργατικότητά τους, αποκτούν πιο ενεργό ρόλο στην προετοιμασία αλλά και στην υλοποίηση της κάθε διοργάνωσης. Η προσφορά τους επιτρέπει επίσης να συμμετέχουν και στα εργαστήρια ECOWEEK της επιλογής τους. Σε κάθε διοργάνωση η ομάδα αυτή ανανεώνεται, δίνοντας την ευκαιρία σε νέα άτομα να βοηθήσουν, να μάθουν και να ενδυναμωθούν, ενώ παλαιότερα μέλη που έχουν δείξει ενδιαφέρον και προθυμία αναλαμβάνουν περισσότερες αρμοδιότητες σε μελλοντικές δράσεις. Η ECOWEEK είναι ανοιχτή σε συνεργασίες με ανθρώπους που έχουν καινούργιες ιδέες και όρεξη να αναλάβουν ενεργό δράση και να βοηθήσουν στην εξέλιξη της και στη διεύρυνση της δραστηριότητάς της, αποκτώντας συγχρόνως εμπειρία, γνωριμίες και ενδυνάμωση για τη μελλοντική τους σταδιοδρομία.

Capital Link CSR in Greece: Πώς μπορεί κανείς να στηρίξει την προσπάθειά σας;

Ηλίας Μεσσίνας:
Η ECOWEEK αναζητάει συνεχώς νέες συνεργασίες με εταιρίες στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό, με στόχο να δυναμώσει το περιβαλλοντικό προφίλ των εταιριών, να ενδυναμώσει τους νέους, να ωφελήσει τις τοπικές κοινωνίες και να συμβάλει στην προώθηση των αρχών της αειφορίας σε μεγαλύτερη κλίμακα. Αναπτύσσοντας το διεθνές μας δίκτυο, μπορούμε να προσφέρουμε ευκαιρίες διεθνώς για εταιρίες και φορείς να προωθήσουν τις υπηρεσίες και προϊόντα τους, συμβάλλοντας συγχρόνως στην υποστήριξη της δραστηριότητάς μας. Έχουμε αναπτύξει δημιουργικές συνεργασίες με εταιρίες φαρμάκων για παράδειγμα, όπου μαζί αναπτύξαμε δημιουργικά εργαστήρια σχεδιασμού για την αναβάθμιση χώρων σε νοσοκομεία. Επίσης, συνεργασίες με ξενοδοχεία, που προσφέροντας υλικά και στηρίζοντας τα εργαστήριά μας, επέτρεψαν την αναβάθμιση δημόσιων σχολείων. Οι δυνατότητες συνεργασίας είναι απεριόριστες. Αρκεί να βάλουμε τη φαντασία μας να δουλέψει και να θέσουμε σαν στόχο μια από κοινού προσπάθεια που θα είναι win-win για όλους: την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον.

Capital Link CSR in Greece: Περισσότερες πληροφορίες για το Συνέδριο της Θεσσαλονίκης αλλά και για τα υπόλοιπα που προγραμματίζετε πού μπορεί να αναζητήσει κάποιος;

Ηλίας Μεσσίνας:
Για το συνέδριο ECOWEEK 2016 στη Θεσσαλονίκη http://www.ecoweekthess2016.site/

Η ιστοσελίδα της ECOWEEK (Ελληνικά και Αγγλικά) http://www.ecoweek.org/

Η ιστοσελίδα του ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ της ECOWEEK εδώ
Για το πρόγραμμα δραστηριότητας της ECOWEEK http://www.ecoweekgreenhouse.org/

Η ιστοσελίδα του βιβλίου ECOWEEK Book#1: 50 Voices for Sustainability
http://ecoweek.netfirms.com/ecoweek/events_ecoweek_ENG.htm

Επικοινωνία με την ECOWEEK – ecoweek@ecoweek.gr
 




Forgot my password